(Niš, 29. januar 1934 – Zagreb, 12. februar 1961)
Bio jedan od najpoznatijih srpskih i jugoslovenskih pesnika druge polovine dvadesetog veka, esejista i prevodilac.
Brankov otac Gligorije (1907–1999) poreklom je iz Gadžinog Hana, a majka Marija (1908. rođena Brailo) iz sela Trbounja kod Drniša. Imao je i brata Dragišu čijim zalaganjem je za života i posle pesnikove smrti sređena i sačuvana Brankova zaostavština. Porodica Miljkovićeva vodi poreklo iz Zaplanja kod Niša, odakle su se njegovi roditelji doselili u Niš.
Miljković je detinjstvo provodio u Periodu Drugog svetskog rata, u porodičnoj kući na periferiji Niša u ulici Ljube Didića 9. Od 1941. do 1945. pohađao je osnovnu školu. Prvi, drugi i treći razred završio je u OŠ „Vožd Karađorđe“ u Nišu, a četvrti, pred kraj rata, u očevom rodnom mestu Gadžinom Hanu.
Od 1949. do 1953. godine Miljković je bio učenik Prve niške gimnazije „Stevan Sremac“ u Nišu, gde je njegov pesnički dar otkriven u školskom književnom društvu „Njegoš“, u kome je, pored ostalih, bila i pesnikinja Gordana Todorović. U Nišu piše i pred svojim vršnjacima i profesirima čita svoje prve pesme sa trinaest godina.
Prvu pesmu objavio je 1952. u beogradskom listu „Zapisi“, imao je tada osamnaest godina. U Nišu, pesme objavljuje u „Službenom glasniku“, „Glasu omladine“, „Našem putu“, „Gledištima“ …
Godine 1953. iz Niša je otišao u Beograd na studije filozofije i na Filozofskom fakultetu diplomira 1957. Još kao student (1956) pripadao je grupi neosimbolista, čiji je idejni vođa bio prof. Dragan M. Jeremić, nastojeći da u poeziji sintetizuje pesničko iskustvo simbolista i nadrealista.
Kada je došao u Beograd Branko je pune tri godine, obilazio redakcije mnogih časopisa ali nije naišao na razumevanje. Prve pesme u Beogradu mu objavljuje Oskar Davičo 1955. u časopisu „Delo“, i time mu otvara vrata ostalih izdavača i stranice brojnih časopisa. Ubrzo potom sledi njegova prva zbirka pesama „Uzalud je budim“ 1956, kojom postiže uspeh kod publike i kritičara.
ZBIRKE PESAMA:
Uzalud je budim (1956)
Smrću protiv smrti (1959)
Poreklo nade (1960)
Vatra i ništa (1960)
Krv koja svetli (1961)
Budim je zbog sunca, koje objašnjava sebe biljkama
Zbog neba, razapetog između prstiju
Budim je zbog reči koje peku grlo
Volim je ušima….
Treba ići do kraja sveta i naći rosu na travi…
Budim je zbog dalekih stvari koje liče na ove ovde…
Zbog ljudi koji bez čela i imena prolaze ulicom
Zbog anonimnih reči, trgova
Budim je zbog manufakturnih pejzaža, javnih parkova
Budim je zbog ove naše planete, koja će možda biti mina
u raskrvavljenom nebu
Zbog osmeha u kamenu, drugova zaspalih između dve bitke
kada nebo nije bilo više veliki kavez za ptice nego aerodrom!
Moja ljubav, puna drugih, je deo zore koju budim
Budim je zbog zore, zbog ljubavi, zbog sebe, zbog drugih…
Budim je, mada je to uzaludnije negoli dozivati pticu zauvek sletelu
Sigurno je rekla: Neka me traži i vidi da me nema
Ta žena sa rukama deteta koju volim
To dete koje je zaspalo, ne obrisavši suze koje budim…
Uzalud, uzalud, uzalud…
Uzalud je budim, jer će se probuditi drukčija I nova
Uzalud je budim, jer njena usta neće moći da je kažu
uzalud je budim
Ti znaš voda protiče, ali ne kaže ništa…
Uzalud je budim
Treba obećati, izgubljenom imenu nečije lice u pesku
“Čovek zagledan u svet ima pred sobom dve alternative: da oseti svoju ništavnost ili da se divi. Divljenje nas izjednačuje sa onim čime se divimo. Poeziju sam počeo da pišem iz straha…”
Branko Miljković, Citat iz Miljkovovićevog intervjua Narodne novine 1960.
Književna kritika ga je vrlo brzo, bez obzira na njegovu mladost, svrstala u sam vrh srpske poezije. To je potvrdila dodela Branku jedne od, u to vreme, najprestižnijih nagrada – Oktobarske. Branko je potom počeo da vodi računa o svom oblačenju, mogao se videti kako ide preko Terazija u sivom odelu, u prsluku višnjeve boje, sa leptir-mašnom, šeširom velikog oboda… Od studenta boema – postao je gospodin.
“Čovek zagledan u svet ima pred sobom dve alternative: da oseti svoju ništavnost ili da se divi. Divljenje nas izjednačuje sa onim čime se divimo. Poeziju sam počeo da pišem iz straha…”
Branko Miljković, Citat iz Miljkovovićevog intervjua Narodne novine 1960.
Njegove rane pesme pokazuju uticaj francuskih simbolista Valerija i Malarmea, kao i Heraklitove filozofije. Najznačajnija je njegova zbirka „Vatra i ništa“ u čijoj se osnovi, pored antičkih mitova, nalaze nacionalni mitovi i legende koje je on utkao u sopstvenu poetiku, posebno u ciklusu „Utva zlatokrila“.
Pored poezije, pisao je eseje i kritike i bavio se prevođenjem ruskih i francuskih pesnika.
Po jednima usled ličnih nesporazuma sa jednim brojem pesnika i prijatelja, a po drugima (kako to u knjizi „Branko Miljković ili neukrotiva reč“, navodi Petar Džadžić) zbog problema „uzrokovanih ljubavnim jadom“, napušta Beograd, u jesen 1960, i odlazi za urednika Literarne redakcije zagrebačkog radija.
U Zagrebu, najverovatnije nezadovoljan svojim životom, Branko se odaje alkoholu.
Tragično je preminuo u Zagrebu u noći između 11. i 12. februara 1961. godine. Tom događaju prethodila su sledeća događanja. U januaru 1961. u zagrebačkoj pozorišnoj kafani koju su njeni gosti nazivali „Kavkaz“ prema svedočenjima Vladimira Bogdanovića on i Branko su jedne večeri privođeni u zagrebačku miliciju nakon jedne Brankove izjave u pijanom stanju.
“U jednom trenutku Branko je ustao, stao uz nisku ogradu i oslonjen rukama, malo nagnut, gledao dole. Pomislih namah da tamo nekoga traži, ili očekuje, ali se i uplaših da bi onako nagnut, a visok i već dobro podnapit, mogao da izgubi ravnotežu i padne dole. U jednom trenutku Branko je uzviknuo: „Zašto ubijaju pesnika u socijalizmu”?
Pokušah da ga povučem, ali on podiže ruke i nanovo viknu još jače. Sala je, na tren, utihnula. Svi gledaju gore u nas. Neko je pozvao miliciju. Uspeh nekako da ga vratim do stola. Seo je i u jednom gutljaju ispraznio čašu. Ubrzo, na galeriju popeše se dva milicionera. Uzeše nam legitimacije i, gurajući nas niz spiralne stepenice, nimalo nežno, izvedoše do kola koja su bila parkirana do samog ulaza “.
Ubrzo nakon ovog događaja, 12. februara 1961, Branka nalaze obešenog o drvo na periferiji Zagreba. Njegova iznenadna i prerana smrt otvorila je Pandorinu kutiju raznih interpretacija i nagađanja.
Iako Tanasije Mladenović, smatra da Branko Miljković nije izvršio samoubistvo, jer po njemu …maleno drvo, o koje se Miljković, navodno, obesio, naprosto nije moglo da izdrži krupno telo srpskog pesnika…, i do danas je najverovatnija verzija Brankove smrti – samoubistvo.